Mrs Oliver lagar mat - med ens egen fantasi och händer.

Ja, man hade tydligen lekt Jamie Oliver idag vid middagen, hoho.
Satt uttråkad i soffan idag efter när mamma och Oscar hade dragit hemåt. Tänkte på mat, plötsligt kom jag på (kära) falukorv som låg i frysen. Min kära korv, som påminner en om ens födelsehåla - Falun.

Tog fram den frusna (kära) falukorven och började skära den i skivor med Tomas vassa kniv, tänkte för mig själv och dansade lite i köket (ärligt talat, ha ha), och tvingade ner dem i en ugnfast form.
Sen sket jag i frysen och snokade i kylskåpet istället; en gul lök, milda mat (det är en slags matlagningsgrädde), en vitlöks klyfta, chiliketchup, en tomat, ketchup och hushållsosten.

Blandade ihop milda mat med chiliketchup så att såsen fick en rosa-aktig färg. Använde Tomas kniv igen och skar i gula löken, vit löken och tomaten. Slängde i dem i formen tillsammans med kära falukorven.
Snokade snart i skafferiet istället för kylskåpet och hittade lite pasta (i 3 färger, grönt, orange, vanliga vita, vilket ger mer smak), slängde dem i kastrullen och kokade ihjäl dem.
Sen fick de platsa med i formen (de fick precis plats i).
Lite ketchup sprutade jag i formen också - inte för mycket.

Sprang ut och plockade lite persilja på vår balkong - färsk persilja, finns inget bättre, trillade i formen. Letade bland alla kryddorna och hittade lite havssalt samt pepparmix. Kryddade på gott och ont - inte för mycket eller för lite.
Hällde i milda mat-chiliketchup-såsen i formen och det såg ut som att pastan drunkade istället för att ha dött i kastrullen..?
Såsen fick även plats i formen, nu var det ont om plats men osten måste ju vara med på partyt. Formen sprack nästan...
När osten väl lagt på sig där så tog jag in den i ugnen på 225 grader och gissade ut att den skulle vara klar inom 20-30 minuter. Max.

Och så mitt i emellan som jag gissade blev den klar på 25 minuter.
Hela köket doftade så gott och lite falukorv-party blev det. Min mage sprack så småningom men det var gott. Så himla gott - det kan jag lova er.

Är minst lika bra som Jamie Oliver, jag!
Men pratar nog inte lika bra som han gör, lovely! Mat Tina går bort.

Det var nog allt för tillfället. Hoho.
Förresten! ritade (med blyerts) några porträtt, av kvinnor i konstiga former och kläder, igår och blev nöjd. En blev åtminstone inramat.





Tack för mig - dags för lite kvällsmål med lite fantasi kanske?

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Det låter jättegott! :D

Postat av: Mia

Hopp skutt i lingonskogen!Jag följer dina blogg men har inte kommenterat tidigare =) Du skriver väldigt bra, en av mina favoriter!=) Och angående Stockholm-inlägget, igår satt jag på bussen, nummer fyra om man ska vara exakt nu, och såg en liten duva sitta på långholmens busshållplats och teckna för sig själv "jag saknar julia" ;) sköt om dig!

2006-07-13 @ 20:29:55
URL: http://yrvadret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback