En döv som talar - en hörande som tecknar?

En hörselskadad som båda talar och tecknar... Hur går det ihop?

Sverige är ett fritt land. Sägs det.
Även är det så med ens tankar och känslor - man kan tänka hur som helst och känna detsamma och allt det är tillåtet.

Ibland har jag funderat på att det skulle underlätta mig mycket mer om jag skulle ta mig fram och började uttala numren och så. På jobbet, alltså.
Men samtidigt tycker jag att arbetskollegorna kan istället ta det - mycket enklare.

Jag har frågat några döva, nu och förr, hur de ser på den saken - fortfarande har jag inte begripit en sak... Den saken är så att vissa döva vill så gärna att hörande (och hörselskadade, förstås) ska kunna alfabetet och teckna.
Men för mig spelar det ingen roll. Jag tycker det kvittar - vill de lära sig teckenspråk så får de väl göra det. Flera har avskytt min åsikt om detta.
Min åsikt är att OM döva ska kunna kräva att hörande ska kunna teckna eller åtminstone alfabetet så tycker jag att hörande skulle även kunna kräva att vi döva ska kunna prata, eller åtminstone prata några ord.

Jag har alltså aldrig begripit saken att döva inte vill bli kränkta igen - som det var förr, men vill de då kränka hörande (som inte alls vill lära sig teckenspråk)?

Men som tur är vill många hörande gärna lära sig det "gamla", om man får säga så, språket (jo, det är väldigt gammal, ändå sen människan föddes så har teckenspråket funnits på sitt eget sätt) som de på jobbet. De funderar på att sätta upp alfabetet samt lära sig tecken så de kan några när de möter döva kunder. Låter skitbra för min del! Bara de inte kräver att jag ska gå ut och tala ut numren............. hoho.

Det får bli en kortkort blogg som slutar precis här.
Men allt är bra med mig, så fasen glad idag. Fråga inte varför, jag kanske knappt vet varför själv.





Tack för mig - och mina händer samt mun som kan tala språk. godnatt, gott folk!

Kommentarer
Postat av: saraj

Håller med dig gällande att de hörande får välja själv om de vill lära sig teckenspråk.

Det brukar oftast räcka med alfabetet. Sen får de bestämma själv om de vill lära sig teckenspråk.
För att jag tror att de hörande blir duktiga på teckenspråk OM de vill lära sig självmant. Än att bli tvingad, då blir det bara fel, liksom.

Jag och mitt ex (hörande) hade haft diskussioner om det här. Han tyckte att det inte var kul för mig att vara utanför med hans kompisar som inte kan teckenspråk alls. Medan jag bara ryckte på axlarna och brydde inte mig om det. För att jag tyckte (fortfarande idag..) att det ska vara frivilligt att lära sig teckenspråk. Medan han tyckte inte det.
Lite lustigt att jag är döv och han hörande och vi tyckte "tvärtom" liksom. :D

Ha det bra och njut av glädjens stund! Många missunnar sig det nu för tiden.

Postat av: sofiaw

håller helt fullständigt med dig! kräver vi nåt av hörande, så har de rätt att kräva av oss. så det så! :)

2007-01-11 @ 09:40:58
URL: http://wiksofia.blogg.se
Postat av: mippy

klart man utser dig som årets kompis (allt med kompis att göra).

jag håller helt och hållet med dig om det du skrev, det skulle inte vara kul om de är tvungna att lära sig teckenspråket, men det vore kul att de kunde liiiite, typ grund, men ingen krav.

mötte en man förut som tyckte att jag skulle lära mig prata lite.. det är liksom tvärtomt emot döva som tycker att hörande måste lära sig teckenspråket. nicklas, min lillebror, började använda teckenspråket innan han lärde sig tala. det handlar såklart om viljan!

världen ska göra sin gång, om någon vill göra någonting, så varsågod. ingen ska känna sig tvungen.

;)

puss!

2007-01-11 @ 10:58:36
URL: http://mippu.blogg.se
Postat av: mallie

håller helt med! ;)

2007-01-12 @ 00:39:30
URL: http://mallie.blogg.se
Postat av: Kristofer

Haha, hahaha. lite märkligt att miami vice får dig och helena att tänka på mig, men ja det är kul det där :) Angående inlägget, det där har jag tänkt på ganska mycket. Vill man utvidga sina möjligheter till exempel ute på arbetsmarknaden får man minsann ta sig i kragen och lära sig tala! :) Hehe. Take care, pussar

2007-01-13 @ 02:32:29
URL: http://kristopher.blogg.se
Postat av: natty

håller fullständigt med dig! kramis!

2007-01-21 @ 07:28:58
URL: http://natty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback