Ett självporträtt av Ludi – i text.

Nu ska det här bestå av ett litet självporträtt av henne – själva Ludi. Hon brukar helst inte vilja prata om eller ens svara på personliga saker inför främlingar men nu får vi fått med oss henne. Vi ställer frågorna, rakt på sak, och hon svarar som hon svarar… Se och lär känna henne på ett annat sätt och försök drömma dig in i hennes skor. Om du så vill – eller bara se och bedöma svaren hennes i hjärnan din.



Vad heter du?
Julia.

Vad brukar folk kalla dig och vilka är det som döper?
Ja, det är en massa. Bl.a.:
Ludi – av familjen.
Guld – av mamma, när hon är på extra bra humör.
Umme – av min systerson Oscar som är 2 år gammal.
Baby – av Babe.
Gos – även av Babe.
Gumman – av speciella vänner.
Bruten näsa – av två människor i hela världen, som varat nu i 6 år.
Dum – av vissa som vill verka smartare än vad de är.
14-is –  av 19-isen Kulin.
Guldleendet – påhittat av mig på grund av mitt guldaktiga leende.
Guldtänder – av Lidde, eftersom han tyckte bäst om det än ´Guldleendet´.
Syster – av Paula, eftersom lärarna blandade ihop oss jämt, även efter 4 år.
Johojoxos – av Helena.
Jullan – det var förr, det.
Jissan – det var ännu mer förr (skratt).


Vart är du född och uppvuxen?
Är född i Falun och har alltid bott i byhålan Gagnef, där i min pappas röda hus, under hela min uppväxt.


Och sen flyttade du till Stockholm vid 6-års ålder?
Ja, efter det att kära mor och far märkte att jag var döv så ville du försäkra sig om en bra skola
åt mig. Så vi flyttade först till Stockholm, där jag fick prova på Manillaskolan.


Men du trivdes inte..? Vad hände sen?
Nej, det gjorde jag inte. Sen blev det Örebro, där jag fick bo på elevhem med några av mina
barndomsvänner. Men det märkliga var att jag inte heller trivdes på elevhemmet…


Inte?
Fick en massa munsår. Sen bestämde mamma sig för att flytta till Örebro innan Johan, min
lillebror, hann börja första klass. Där bodde vi i en fin lägenhet i Vivalla och det var då jag
trivdes som fisken i vattnet (skratt).

Din mamma flyttade alltså med alla fyra barnen till Örebro medan din pappa stannade kvar där i Gagnef?
Ja, det blev så. De skildes precis när vi flyttade till Örebro, men är är ganska goda vänner när de ses - som tur är. Tackar min mamma att hon fanns vid min sida resten av min skoltid och att hon redan fanns vid Johans sida när han skulle börja första klass. Och tacka pappa måste jag, för att han vägrade flytta därifrån sitt röda hus. 


Hur många gånger har du flyttat i ditt liv?
Ja, få se nu… sju gånger.

Vart var endaste flytten?
Från min fina lägenhet i Örebro city, hit till Järfälla i Stockholm. Kan bara plötsligt sakna min
gamla lägenhet i Örebro, där trivdes jag ju så bra!


Vem saknar du mest just nu?
Oj, det var en svår fråga… Många människor. Oscar, Tomas, familjen och vännerna i Örebro
och övriga städer. Och Opus förstås!


Opus?
Min katt, som jag köpte i fjolåret för 700 spänn – det var han värd. Han kom från ett
problemhem. Det fantastiska är att han bara är så go, trots sitt förflutna. Just nu bor han hos min
pappa, men så fort jag får en lägenhet med balkong samt uteplats så ska han få bo hos mig.


Några mera husdjur?
Nej. Men ska skaffa en hund så småningom, om några år kanske. Även om Tomas är lite
tveksam till det (skratt).


Berätta lite om dig och Tomas..?
Ja, vi har varit tillsammans sen den 21:e mars det här året. Är väldigt glad att vi träffades och
blev väldigt bra vänner först innan. Han ställer alltid upp för mig och har otroligt bra tålamod!
(skrattar)


Den första kändis du var förälskad i var..?
Leonardo DiCaprio.


Den raggreplik som fungerat bäst på dig är..?
”Ville bara säga hej. Hej.”


Din värsta fobi?
Har länge letat efter den… Men har lite höjdarskräck. Och dessa paddor på min gamla
gymnasieskola, var rädd för dem. Deras gap… ryser fortfarande när jag tänker på det.


Den kroppsdel du gillar bäst hos dig är..?
Mitt gap… ha ha (skratt). Måste nog säga mina ögon, och kinder, ögonfransar och naglar när
de är välskötta.


Vad tror du för kroppsdel hos dig som folk mest gillar?
Nja, det var en svår fråga. Men tror att det är mitt leende, ögon och mitt skratt.


Vad är skönhet för dig?
Det är att ha en otrolig personlighet, och kunna uttrycka det på ett rätt sätt – genom alla
människor man möter. Ni vet, det består bara ca 20 sekunder när man ser ens människa för
första gången tills man sen redan har en uppfattning om människan efter dessa sekunder.


Vad är den bästa gåva du fått?
Livet.


Vad anser du om folk som säger att du lever ett perfekt liv?
Det är bara snack. Ingen lever perfekt och ingen är perfekt, varken jag. Alla har sina dåliga och
bra dagar. Det är som att först dansa på små rosa moln och så råkar man hoppa på ett för tunt
moln och då ramlar man ner, sen får man tvingas flyga upp igen och fortsätta dansa. Sånt är livet.


Vad skulle du vilja bli om du inte blev veterinär?
Oh ja, då skulle det nog vara att bli en djursjuksköterska i alla fall (ler).


Vad får du göra på jobbet, egentligen?
Ja, det är bl.a. städa djurburar efter hemgångar eller avlivning, rasta hundar, hålla koll på
kattlådorna, hålla i djur vid behandlingstillfället, vara med på röntgen, göra dropp, ge mat, mäta
upp mediciner och ge dem som tabletter eller sprutor, ta blodprover, sätta in kanyler som vilket
är jätteskoj och börjar nu lära mig det ganska bra! Det är så mycket man ska lära sig… Fick
nyligen en antibiotika-vecka, då jag var tvungen och äta antibiotika efter ett kattbett, det är en
massa man ska lära sig att akta sig för på jobbet också!



Vad ska du göra därefter?
Försöka få mig in på universitet i Skara, där jag utbildar mig i 2 år till djursjuksköterska. Till en
början, i alla fall… Sen får vi se om jag orkar plugga i tre år till.

Vad för bok läser du just nu och handling?
”Den röda vargen” av Liza Marklund. Det handlar om Annika, en kvällstidningsjournalist, som
spårar efter en seriemördare efter att ha själv varit med om att vara gisslan åt ”Sprängaren”.


Män är..?
Omöjliga att inte tycka om. De är som en värld fullt med syre.


Kvinnor är..?
Två och två. Men intelligenta! Det skulle troligen bli mera frid om det fanns fler kvinnor som
statsministrar och i politiken.


Det värsta som har hänt dig?
Oh ja, det finns ett flertal men det måste vara när pappa fick stroke. Det var en av de hemskaste
och jobbigaste jag varit med om.


Det bästa du gjort i ditt liv?
Ehm… Jo, det är nog att ha vågat och möta kärleken – samt kliva in i det. Man ska aldrig vara
rädd för det, utan våga och vinna. Det kan bli en vinst i miljoner.


Det vackraste ordet som någonsin uppfunnits?
Frihet.



Tack för oss, Ludi!



Kommentarer
Postat av: Tompan

Ville bara säga hej. Hej.

2005-11-22 @ 22:56:13
Postat av: Josse ;)

Det var verkligen kul att läsa om dig =)
Hoppas att allt är bra? Allvar, jag MÅSTE skriva i min blogg, inte har jag gjort det på evighet :S hihi
kram!!

2005-11-23 @ 09:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback