Höstens färger - finns de?

Nu har en viss årstid, som kallas för höst, kommit fram. den har nog kikat fram redan för ett tag sen, det är bara så att jag inte riktigt märkt det förrän nu - att hösten har kommit fram som en fallande löv. av färgen gul. och möjligen lite av färgen röd.

Men det är en sak som jag alltid har undrat - i hela mitt liv. nej, kanske inte i hela mitt liv men väl när jag lärt mig att människor och djur kan se färger ur sina egna ögon.
Gult, rött, grönt, blått, rosa, orange, vitt, svart, lila och så grått  - kan vi verkligen se dessa färger?

V
arför finns det färgblindhet, kontaktlinser, gråstarr och dessutom optiska synfel..?
Färgblindhet innebär att man inte uppfattar färger likadant som alla andra (det är sant, vissa människor uppfattar inte färger likadant som övriga) och det är dessutom vanligt att det är medfött. Man säger att det är cirka 7% av alla män är färgblinda och mindre än 1% av alla kvinnor - varför är det så?
Föds kvinnor med bättre syn - eller alltså med bättre avseende av våra färger - eller är det så att man tror att 7% av männen är färgblinda men i själva fallet så är det 7% hos kvinnorna? Alla ser ju inte likadant på färger..?

Någon har iallafall gett ut sin förklaring till varför män har sina 7% medan kvinnorna har sin mindre än 1%. Förklaringen lyder alltså såhär:
Eftersom färgblindhet är ärftligt och dessutom att genen - som ger färgblindheten - sitter på X-kromosomen. Men hur får kvinnorna sin mindre än 1% när de däremot har två X-kromosomer..?

Jo, eftersom kvinnan har två X-kromosomer och om det skulle förekomma en gen för färgblindhet hos en av kvinnans X-kromosom medan den andra X-kromosom inte har den genen så blir kvinnan inte färgblind. Om mannen däremot får en gen av färgblindhet på sin enda X-kromosom så förblir han färgblind. Att mannen ska bli färgblind gäller det alltså bara att en gen för färgblindhet finns på mannens enda X-kromosom - medan kvinnan klarar sig undan med en X-kromosom som inte har den genen om den andra X-kromosom skulle ha genen.

M
en med kvinnans mindre än 1%, om det hade blivit så att kvinnan olyckligvis fått två gener för färgblindhet - ena genen hamnar på en av hennes X-kromosomer och den andra genen hamnar på hennes andra X-kromosom. Då förblir kvinnan färgblind.
Det är alltså så att mannen har en högre risk att få färgblindhet.

Jag, Ludi, har däremot testat min färgseende - för skojs skull.
Och jag fick - normalseende av färger.

Men jag ser ju att himeln är blått - det är en vanlig missuppfattning. himeln har egentligen ingen färg alls - det är bara det att det infallande ljuset bryts och reflekteras i atmosfären och det inom de våglängder som vi befinner oss i så ser vi himeln som blått.
Men om man står på ett högt berg en riktig solig dag så kan man se att himelns färg är av en mycket mörk blå ton - till och med nästan svart.

Att vi lever i den här värld med dessa färger - det är fantastisk.
speciellt nu på hösten, när alla färger kikar fram som några gentlemän - även för de färgblinda. de kan se övriga färger - som är minst lika vackra ihop som alla de andra färgerna tillsammans.




N
u ska man gå och sussa - inför ännu en arbetsdag imorgon. trivs verkligen med det jag gör just nu!

Tack för mig   - med gult, rött, grönt, blått, rosa, orange, vitt, svart, lila och så grått.


p.s. kommentera gärna - om ni har något vettigt att säga d.s.


Kommentarer
Postat av: Kulin-fjanten

Digga dej som faen m ditt kromosom-snack ;D Du snakkar helt korrekt, ba så längesen man hörde detta slag av predikan *skratt* Sköt om dej! Puss

2005-10-24 @ 22:41:57
Postat av: Tompan

Bra skrivet, Ludi! Trodde inte att du var så smart!? :P

2005-10-25 @ 14:24:18
Postat av: Bombombi

Intressant, där med X kromosomer vet jag men att himlen egentligen inte är blå. haha tack för kunskap!

2005-10-26 @ 11:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback