Ludi = ?

Tankarna vandrade runt i mitt huvud igår natt. tänkte på bl.a. jobbet, kompisarna som är kvar i Örebro, min familj - även i Örebro och så pappa i goa Gagnef. och så tänkte jag på att Tomas skall åka iväg (för gott, känns det som) till Örebro idag och sen tar det ca 1 och en halv vecka innan jag får se honom igen. och dessutom känna hans doft, krypa in i hans kramar , röra hans söta händer och självklart krufsa i hans krulliga hår - han lockar. hm.


Nej, fram till saken. Det här lilla gula paketet ska handla lite om vad ordet - eller alltså namnet - Ludi betyder. jag kan iallafall säga att Ludi betyder inget speciellt, men att det har följt mig genom livet. Ludi har sett mig medan jag lärt mig från att krypa till att gå, le till att skratta (även om dessa sägs vara medfött), prata till att teckna, snyfta till att gråta, dricka till att spilla och äta till att bli mätt. det är mycket, det.


Ludi
är Jag. Jag fick namnet när jag var liten - vet inte exakt när, av båda mina föräldrar, för att det skulle finnas något kortare att uttrycka - istället för mitt riktiga namn. eller var det bara en lek bland namn..? Inte vet Jag. Har aldrig intresserat mig att fråga dem - jag tog bara vänligt emot namnet som om när man tar emot bud vid dörren, från någon viss blomsteraffär som låter bekant.


Alla mina syskon har egna "smeknamn". Bland annat; Marsan, Emma lill och Jonkers. Ludi blev mitt. ännu idag kan mamma plötsligt ropa ´hämta hit vagnen, Emma lill´ på exempelvis IKEA, utan att tänka på Emmas ilska efteråt. Emma blir inte arg bara för att hon var tvungen och hämta vagnen, utan för att mamma just kallade henne för "Emma lill" . Man kan förstå om det var en liten flicka vid 6-års ålder med mörkbrunt hår som sprang runt i IKEA och hämtade glatt vagnen och åkte på den tills den hamnade vid mammas fötter - men det är ingen liten flicka.


Det kan iallafall däremot vara trevligt med smeknamn åt barnen - speciellt om man fick Ludi eller även Jonkers. Marsan låter inte så dumt heller.
Emma lill kanske borde kunna förändras till exempelvis "Emerila" eller något liknande. Emma skulle bli lite gladare om hon fick höra mamma ropa ´hämta hit vagnen, Emerila´ - det tror jag säkert. eller..?


Nu fram till kära mor och far - ni hade också fått smeknamn av oss barnen. kanske var det för att kunna hämnas..? Ingen aning. det var nog mest Marsan och Emma (lill) som kom på det där.
Mojan och Fajan - det fick mor och far heta. eller alltså, kallas för.
De brydde sig inte om det så mycket - bryr de äldre sig inte lika mycket som oss ungdomar kanske..?


Bland annat angående utseende, kroppsfixering, fina kläder, jobb med högt lön, fin lägenhet samt fint kök och fin bil. brydde vi ungdomar mer om sådana saker än de äldre..? Nej, det tror jag inte. det handlar nog mest om personlighet. det finns ju 35-åringar som är fästa vid kroppsfixering eller vid att ha ett ursnyggt kök. även finns det 75-åringar som gärna köper en ball bil eller MC - och dessutom utför det. det har jag sett, trots allt.


Nej, nu tillbaka åter till Ludi - det är Jag. helt enkelt.




Tack för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback