En gul sliten nalle som alltid lyste upp det gråa skåpet.

"Nej?! Det är ju Victor!? Eller är det han, verkligen?"
Så tänkte jag när Babe skickade ett MMS idag då jag passade Oscar.
Så sant var det han, min kära morfar. Victor Andersson.
Babe hade alltså hittat honom i en urklippt artikel, i en tidning som hennes gammelmorfar hade klippt ut för åratal år sen. Vilket sammanträffande, Dalarna kanske inte är så stort som man tror.
Han dog 1998 och det var första gången jag såg en död människa - minnesbilden har fastnat kvar och det består av hans smala och blekvita ansikte, annars var han rund och hade alltid färg i ansiktet. Först bestämde jag mig att det inte var han som låg där, för mina ögon såg inte den Victor jag kände. Men sen såg jag hans enorma öron, då förstod jag att det verkligen var han trots allt. Hans öron glömmer man bara inte - de var enorma!
Jag togs ofta till hans knä av hans starka händer och sen kliade han mig tills jag kvävdes av skratt. Kommer också ihåg den blåa gungstolen som han (och mormor) hade i köket, som jag ofta gungade i medan släkten drev runt omkring i deras hus, vilket var stort och fylld med gömställen. Samt deras leksak-skåp av färgen grå, skåpet var tråkig tyckte jag men den var alltid full med överraskningar.
När mormor senare dog, efter morfar, rusade jag till den gråa skåpet och tog med mig en sliten gul nalle - som alltid lyste upp när man öppnade skåpet. Även bestick tog jag - en massa skedar för det mesta. En vacker hörnskåp av trä, det tog jag också. Några ljusstakar och mora-klockor av trä som morfar själv gjorde.
Men inte så mycket mer. Det räckte för mig iallafall. Fortfarade har jag kvar de sakerna, det är allt jag kan göra - spara dem och bevara minnen som jag har kvar. Men naturligtvis undrar jag ibland vad han gör och var han är någonstans. Egentligen.

Som sagt passade jag Oscar idag, vilket gick inte så lyckat (som är ovanligt). Nja, vet inte om man kan kalla det "inte så lyckat". Han strejkade mot mig i minst en halv timme för att han ville köpa glass före maten. Det vägrade jag att göra - vilket gjorde så att vi båda blev förbannade på varandra.
Men till sist gick vi till lekparken, utan att han hade ätit något som protest och ingen glass blev det heller som protest från min sida. Gissa hur hungrig han blev när vi kom hem igen. Sen målade vi stenarna som vi tog på vägen hem, i färgerna som han hade valt - rött, grönt och svart.
Oscar är en underbar pojke!

Då var en vecka avslutad på Annalysen, tre veckor återstår som jag ser fram emot. Trivs som fisken i vattnet där! Även om jag alltid har vetat vad jag vill göra, så har jag aldrig varit så bergsäker på det som idag; att jag vill bli djursjuksköterska. Eventuellt veterinär, om jag ens har betyg som är tillräckliga.
Har sett en del opererationer, mer än på Albano då jag var mest på vårdavdelningen, och opererationerna är inte särskilt trevliga att se på MEN varför jag ändå tycker om att titta är för att det är så fascinerade att ens människor kan rädda liv genom att ta sig in i ens kropp. Operationer av bl.a. magsäckar, livmoder, analsäckar, tumörer, frakturer och en massa mer är helt fascinerade att se! Och att djuret sen återhämtar sig och blir frisk igen - det är bara för otroligt. När man ser dessa livsorgan då veterinären "öppnar" djuret - levern, tarmarna, blodkärlen, all hud och dess lager och miljontals fler organ - hur i helvetet kan ens kropp vara så anpassad? Allt fungerar som det ska. Alla organ har sina "uppgifter" och sitter på plats som perfekta gentlemän. Vem har bestämt dessa platser och hur kan de fungera som de ska utan några instruktörer-lappar? Öh.
En dag när jag skulle hem, och skulle sätta på mig mina favorit vita Scorett-loafers då märkte jag att ena strumpan var borta... Det låg en hund i omklänningsrummet, som tillhör till en av personalen. Den tittade upp på mig och viftade på svansen - då förstod jag. Hunden hade ätit upp strumpan!
Kom fram till att hunden inte behövdes opererades eller liknande eftersom strumpan var tunt och lätt kunde komma ut från den "andra" hålet. HOHO.
Köpte nya strumpor nästa dag.

Nej, nu ska man nog kila och somna inför en ny dag med Oscar. Man vet aldrig vad som kommer, vilket jag tycker om när jag och Oscar är tillsammans. Han är ett lekfullt, livligt och klyftigt barn.





Tack för mig - godnatt och dröm vackra drömmar.

Kommentarer
Postat av: Hanna

hey julia =) ville bara säga att jag gillar din blogg, alltid underhållande o rolig :) ska lägga mig o försöka sova nu. kram x 2 ;p

Postat av: Stifmeister

Hehe... ;)

Nää man jobbar inte, haft 8 jobb på 2½ år sen sket d sig så nu pluggar man på KomVux, började faktiskt för typ 2 veckor sedan o ska göra d tills den 12:e Jan sen vet man inte.. Kanske universitetet och plugga till socionom.. Får se va tiden utvisar...
Hur går d på jobbet?

Jaa vi har varit tillsammans sen den 25:e Jan.. ;) Snart 8 mån.. :)

Puss

2006-09-11 @ 02:10:22
URL: http://www.stifmeister.blogg.se
Postat av: sess

hoho, exakt, vilken minne du har då ;) aa, alltid är det kul o läsa din blogg, hoho.. :p bra annars? ;) trött o allt efter jobbet o stan, puhu :p pussis! ;)

2006-09-11 @ 15:40:00
URL: http://splendya.blogg.se
Postat av: Ärtan

Hahahaha taccckkk!!! jaa såg din meddelande på msn.. :) Allt braa???

2006-09-12 @ 22:54:06
URL: http://www.artan.blogg.se
Postat av: Stifmeister

Nej, d stämmer inte. D e inte på Risse längre.. Utan nu e d en par våningar ovanför Stadsbiblioteket - Cityakademien. Går väl okej förutom att d e så mkt att få in i huvudet och en del åker ut genom öronen även om jag inte vill d... Så mkt att anteckna och så, och så tänker jag ju "D här e bara i ett halv år, inte 4 år som i gymnasiet så jag måste få in allt." typ. D här e ju min sista chans så jag måste ta vara på den... Vilket jag tänker göra. E bara så ovant att d e så tungt, har ju suttit hemma på soffan och dragit mig i skrevet i ett halv år nu... :P

Annalysen... Coolt ju, skulle vilja va på en veterinärklinik jag med! Men mina betyg e nog inte tillräckliga, och så har man ju inte den utbildningen tragiskt nog. Äscha, får väl se vart Socionom-utbildningen bär mig.

Puss

2006-09-13 @ 00:45:17
URL: http://www.stifmeister.blogg.se
Postat av: mikan

du skriv innte så larvigt

2007-01-04 @ 16:35:41
Postat av: Ludi

Hallå Mikan! du skriv innte så slarvigt ;)

2007-01-11 @ 00:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback