Våran Egypten-vecka

Här kommer det bilder från veckan då vi var i Egypten - en härlig semester med osägbara ord!
29 december-5 januari.

150 m från hotellet - blått och hav

Egypten är ett smutsigt land, det låg skräp överallt - på gator, på hustak, bredvid vägarna, i luften och till och med i öknen där människorna var. Renaste platsen var vid stranden, på hotellet och vid restauranger.

Vi köpte bl.a. scarfer samt solglasögon till ökencross-utflykten, här testar Daypon sin scarf kvällen innan efter instruktioner av försäljaren...

Daypon före och efter

Jag

Minuter före olyckan

Vi åkte tillsammans på en sådan cross, rakt ut i öknen bland bergen, det sista jag mindes var att jag tittade rakt fram på ett berg medan Daypon körde - nästa sekunden var vi på marken med crossen över oss. Crossen låg ovanpå Daypon medan däcken rusade i full fart vid sidan om min systemkameraväska så att det blev svarta streck-märken. Systemkameran klarade sig utmärkt och utan blåmärken.
Jag kom undan med ett blåmärke på vänstra knät och små blåmärken på armen. Daypon fick däremot stora djupa skärsår på både knän och armbågen så att det blödde ändå ner till skon, rivsår på ena armen och stoooort blåmärke på sidan av låret samt yrsel efteråt.
När man väl såg efter vart vi körde så tittade en stor spetsig sten ut ur sanden... Turen i oturen var att vi hade hjälmar. Men nu mår vi bra båda två.

En härlig upplevelse!

Kvällarna bestod av en extra tröja, goda drinkar och mysiga ställen inne på hotellet samt till sist men inte minst god mat - även om vi bara åt pizzor och pasta med tomatsås!

Utflykten med båt, snorkling, vackra fiskar, bad och sol!

Vi råkade på ett finskt par vid middagen som hotellet ordnade, ett stort bord med nummer 333 bland flera hundratals bord - vi satte ner oss mittemot dem och det visade sig att tjejen var teckensspråkstolk! Därefter blev det en del snack osv, och så hamnade vi på samma utflykt den dan av en slump - en tolk anländer obeställd, vilken service! Det ni, Fritidsresor. Hoho.
Vi åt middag tillsammans alla fyra innan jag och Daypon drog hemåt till Sverige och bestämde dessutom att de kommer hit till Sverige någon gång i vår och sen drar vi upp till Finland i slutet av sommar.

På väg hem, eller alltså tillbaka till hotellet. En otrolig upplevelse att simma bland levande vilda fiskar och koreller... Vill göra om det igen! Synd däremot att Daypon inte klarade mer än femton minuter pga skärsåren inte tålde saltvattnet. Hm.

Nyårsbilderna finns i Daypons mobil så det tar vi nästa gång, när vet jag inte. Innan nästa år hoppas jag, hoho.
Snorklingsbilderna som togs med vattenkameran behåller vi oss för oss själva, det sägs att man inte ska publicera precis allt - speciellt de vackraste bilderna.

Ett tillfälle då Daypon krånglade med systemkameran och det retade upp till skratt...
Hoppas ni också har haft en härlig semester!
Imorgon jobbar man igen - ska bli roligt att komma tillbaka tillsammans med vinterjackan.

Tack för mig - och för Daypon.